Muu hulgas tähendab see õpetaja esimesel tööaastal järgnevatest põhimõtetest juhindumist.
Alustavat õpetajat toetava kooli juhtkond
- selgitab alustavale õpetajale tööülesannete ja nende mahu kokkuleppimisel, millised on ootused tundide ettevalmistamiseks ja teisteks ülesanneteks kuluva aja kohta (vt abivahend - kalkulaator tööülesannetele kuluva aja arvestamiseks);
- korraldab koos alustava õpetajaga tööülesanded nii, et alustav õpetaja saaks keskenduda tundide ettevalmistamisele ja läbiviimisele ning jääks aega ka oma töö analüüsiks ja mentoriga kohtumiseks: oskuste kasvades saab ülesannete arv kasvada (korrapidamised, kooli ürituste korraldamine, teiste õpetajate asendamine, töörühmade eestvedamine jms);
- tutvustab alustavale õpetajale kooliperet, kooli ja selle tavasid ning edastab info, kelle poole pöörduda erinevate küsimustega (vt abivahend info koondamiseks);
- viib alustava õpetaja kokku mentori / juhendajaga, kes on motiveeritud, oma ülesannetest teadlik ja kompetente neid ellu viima;
- toetab alustava õpetaja osalemist kokkusaamistel teiste alustavate õpetajate ja kogenud kolleegidega;
- viib alustava õpetajaga esimesel aastal läbi vähemalt kaks vestlust, eesmärgiga tema arengut toetada.
Alustavate aineõpetajate puhul peab kooli juhtkond oluliseks järgida ka seda, et - jaotab paralleelklasside olemasolul alustavale õpetajale paralleelklasside tunde nii palju, kui see on võimalik;
- riigieksamiainete puhul võimaldab üldreeglina alustaval õpetajal õpetada klassides, mis ei ole lõpuklassid, st 9. ega 12. klass*;
- võimaldab alustaval õpetajal anda vähemalt esimese poolaasta jooksul tunde nii palju kui võimalik samas või üksteise lähedal asuvates klassiruumides, et vältida liikumise korraldusega kaasnevat lisapinget;
- üldjuhul ei anna alustavale õpetajale klassijuhataja rolli, aga poolte nõusolekul lepitakse kokku sellega kaasnevates tööülesannetes ja nende ajalises mahus ning vähendatakse sellele vastavalt teiste tööülesannete mahtu*.
* Seejuures on kasulik planeerida, et alustav õpetaja saaks olla kaasatud ja panustada neisse tegevustesse kogenud kolleegide kõrval, neilt õppides.
Ootame Teie kooli liituma!
Ootame Teie kooli liituma!